Czy przeprowadzenie akcji promocyjnej ma charakter kompleksowy
rozliczenia | Fiskus uznaje, że firmy nabywające usługi reklamowe nie mogą odliczać VAT w części dotyczącej prezentów wydawanych przez agencję marketingową uczestnikom takich eventów. Część sądów nie popiera jednak tego stanowiska.
Tomasz Napierała, Katarzyna Wieczorek
Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy o VAT nie można odliczyć VAT z faktur dokumentujących czynności, które nie zostały dokonane. Brzmienie tego przepisu i jego intuicyjne zastosowanie wydają się jasne – nie można odliczyć VAT z tzw. pustych faktur – wystawionych w celu nadużyć podatkowych. Taka interpretacja wynika też z umiejscowienia tego przepisu w ustawie o VAT. Znajduje się on obok przepisów odmawiających prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z fakturami podającymi kwoty niezgodne z rzeczywistością lub potwierdzającymi czynności sprzeczne z ustawą, mające na celu obejście prawa, czy transakcje pozorne.
Tymczasem zastosowanie tej regulacji przez organy podatkowe jest dużo dalej idące niż tylko w zakresie walki z nadużyciami podatkowymi. Mianowicie, od jakiegoś czasu organy skarbowe, posiłkując się tą regulacją, odmawiają firmom prawa do odliczenia VAT z tytułu nabycia usług agencji marketingowych, polegających na organizacji konkursów i promocji, połączonych z wydaniem nagród. Organy skarbowe odmawiają prawa do odliczenia VAT w zakresie, w jakim wynagrodzenie za te usługi dotyczy towarów (prezentów) wydanych konsumentom w ramach konkursu przez agencje.
Poprawa wizerunku i wzrost sprzedaży
W praktyce gospodarczej firmy często organizują różnego rodzaju akcje...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta