Realizacji budżetu nie można oceniać wyrywkowo
Jeśli rada gminy nie wykaże i nie uzasadni, że w związku z niewykonaniem istotnych zadań dla społeczności gminy nakreślonych w uchwale budżetowej doszło do kwotowego naruszenia granic wydatków, i to z winy wójta, nie może podjąć działań skutkujących nieudzieleniem absolutorium – orzekł WSA.
Czego dotyczył spór
Uchwałą z sierpnia 2013 r. kolegium regionalnej izby obrachunkowej stwierdziło nieważność uchwały rady gminy w sprawie absolutorium za rok 2012 dla jej wójta. Unieważnioną uchwałą rada nie zatwierdziła także sprawozdania finansowego gminy i sprawozdania z wykonania budżetu i nie udzieliła absolutorium wójtowi. W jej ocenie wójt nie wykonał budżetu.
Kolegium było innego zdania. Zauważyło, że budżet gminy został zrealizowany w kwotach ogólnych i w poszczególnych podziałkach klasyfikacji budżetowej – zarówno po stronie dochodowej, jak i wydatkowej, w zasadzie bez odchyleń od założeń planowanych. Organ nadzoru podkreślił, że powstałe odchylenia od założeń planowanych znajdują obiektywne uzasadnienie zawarte w sprawozdaniu wójta gminy z wykonania budżetu.
W ocenie RIO potwierdza to analiza protokołu z sesji absolutoryjnej rady gminy. Wskazuje ona, że wystąpienia...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta