Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Płaci przedsiębiorca, telepracownik ubezpiecza

14 lutego 2014 | Prawo i praktyka | Paweł Sikora

Obowiązek ubezpieczenia sprzętu do telepracy istnieje również wtedy, gdy należy on do wykonawcy.

Niejednokrotnie trudno jest odtworzyć intencje ustawodawcy, zwłaszcza gdy jest on bardzo lakoniczny albo nieprecyzyjny. Właśnie przepisy kodeksu pracy dotyczące obowiązkowych ubezpieczeń sprzętu do wykonywania telepracy można za takie uznać. Dotyczy to zwłaszcza przypadku, gdy użytkowany w domu sprzęt należy do pracownika. W art. 6711 § 2, pkt 1) k.p. ustawodawca mówi o odrębnej umowie między pracodawcą i telepracownikiem, w której ci dwaj mogą określić zakres ubezpieczenia takiego sprzętu. Z przepisu tego trudno wyczytać choćby tak fundamentalną rzecz jak to, czy ubezpieczenie to pozostaje dalej obowiązkowe. Niektórzy komentatorzy uważają, że skoro strony mogą umownie zmienić jego zakres, to samą umową mogą całkowicie znieść obowiązek ubezpieczenia. Z drugiej jednak strony, analizując pojęcie zakresu ubezpieczenia, należy stwierdzić, że jest ono dość wąskie i dotyczy jedynie listy zagrożeń, jakie mogą się zrealizować.

Inne elementy (składka, terminy, wypłata odszkodowania) nie podlegają swobodzie kontraktowej stron, gdyż nie mieszczą się w pojęciu zakresu ubezpieczenia.

Uwaga! W odrębnej umowie strony uzgadniają zasady...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9764

Wydanie: 9764

Spis treści
Zamów abonament