Bez mandatów za brak opłaty parkingowej
Dzięki nowym przepisom kierowcy, którzy wcześniej odmówili przyjęcia mandatu, mogą uniknąć odpowiedzialności – pisze prawnik.
Dziś wchodzi w życie nowelizacja rozporządzenia ministrów infrastruktury oraz spraw wewnętrznych i administracji z 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych.
Nowelizacja dotyczy znaczenia znaku D-44, który wskazuje rozpoczęcie strefy płatnego parkowania niestrzeżonego (SPPN), a także znaku D-45, wskazującego zakończenie takiej strefy. Wprowadzona zmiana, pozornie niewielka, będzie miała istotny wpływ na występujący problem podwójnego karania kierowców, którzy nie uiścili opłaty za parkowanie w SPPN.
Praktyka
W obowiązującym stanie prawnym kontrolerzy działający w imieniu zarządcy lub zarządu drogi znajdującej się w SPPN pozostawiają kierowcy, który nie uiścił należnej opłaty za parkowanie pojazdu w SPPN, wezwanie do wniesienia dodatkowej opłaty. Obowiązek wniesienia tej opłaty wynika z art. 13f ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, a jej wysokość określa uchwała rady gminy (miasta). Najczęściej jest to maksymalna dopuszczalna ustawą kwota 50 zł.
Ponadto zdarza się, że straż miejska montuje blokadę unieruchamiającą pojazd niesubordynowanego kierowcy i następnie nakłada na niego mandat karny za wykroczenie z art. 92 § 1 kodeksu wykroczeń. Oprócz...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta