Dla kogo przywileje urlopowe
Urzędnikowi służby cywilnej przysługuje dodatkowy urlop wypoczynkowy zależny od stażu pracy w administracji publicznej. Takiego prawa nie mają osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę.
Uprawnienia członków korpusu służby cywilnej (pracowników – zatrudnionych w niej na podstawie umowy o pracę i urzędników – zatrudnionych na podstawie mianowania) określa ustawa z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (dalej: u.s.c.). Zgodnie z jej art. 9 ust. 1 – w sprawach dotyczących stosunku pracy w służbie cywilnej, nieuregulowanych w u.s.c., stosuje się kodeks pracy (dalej: k.p.) i inne przepisy prawa pracy. Dotyczy to także ustalania wymiaru urlopu wypoczynkowego oraz zasad udzielania tego urlopu.
Art. 105 ust. 1 u.s.c. przewiduje, że urzędnikowi służby cywilnej przysługuje corocznie dodatkowy urlop wypoczynkowy w wymiarze wynoszącym po pięciu latach zatrudnienia w służbie cywilnej jeden dzień. Taki dodatkowy urlop wzrasta z każdym rokiem pracy o jeden dzień, aż do osiągnięcia maksymalnego wymiaru 12 dni. Do okresu zatrudnienia uprawniającego do dodatkowego urlopu wypoczynkowego wlicza się okresy zatrudnienia w administracji publicznej. Prawa do dodatkowego urlopu nie mają pracownicy służby cywilnej, w związku z czym takim osobom przysługuje tylko urlop podstawowy w wymiarze określonym w k.p.
Decyduje staż pracy
Przepisy k.p. przewidują, że wymiar urlopu jest uzależniony od ogólnego stażu pracy i wynosi: 20 dni – jeżeli pracownik jest zatrudniony krócej niż dziesięć lat lub 26 dni – przy co najmniej 10-letnim zatrudnieniu. Wymiar urlopu dla osoby...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta