Przedsiębiorca musi dobrze przemyśleć prośbę o ujawnienie informacji
PROCEDURy | Każdy, kto przekazał prezesowi UOKiK dane włączone do materiału dowodowego i ma interes w tym, aby nie zostały one udostępnione innym osobom, może wystąpić z wnioskiem ochronnym, jeśli groziłoby to ujawnieniem tajemnicy firmy.
W kodeksie postępowania administracyjnego nie ma odpowiednika przepisu o jawności rozpoznawania spraw, jakim na gruncie procedury cywilnej jest art. 9 § 1 kodeksu postępowania cywilnego. Postępowanie administracyjne określa się jako „gabinetowe", ponieważ głównym materiałem podlegającym ocenie są dokumenty badane w zaciszu biur. Co do zasady – doznającej wszak licznych wyjątków – to właśnie według przepisów k.p.a. toczą się sprawy antymonopolowe, które szczególnie interesują przedsiębiorców, prowadzone przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Jest pewna specyfika
Postępowanie antymonopolowe charakteryzuje się m.in. tym, że stanowiąca podstawę działania prezesa UOKiK procedura administracyjna często ustępuje pola cywilnej. Świadczy o tym choćby przepis art. 60 ust. 2 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (dalej: ustawa).
Przewiduje on jawność rozprawy prowadzonej przez prezesa UOKiK ograniczoną pewnymi wyjątkami. Stanowi to nie tyle odstępstwo od „trybu" gabinetowego – w końcu k.p.a. również umożliwia przeprowadzenie rozprawy – ile zbliża ten środek postępowania do instytucji cywilno-proceduralnej. W k.p.a., zwłaszcza w rozdziale 5, nie ma bowiem przepisu przewidującego jawność rozprawy administracyjnej, podczas gdy jawność posiedzeń sądowych jest generalnie normą (art. 148 § 1...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta