Przydatność decyduje o opodatkowaniu
Przy analizie, czy wręczane klientom i kontrahentom kalendarze, foldery czy czapki z logo firmy podlegają VAT, firma musi przede wszystkim ustalić, czy artykuły te mają dla obdarowanych osób wartość użytkową.
Moja firma rozpoczęła świadczenie usług informatycznych. W celu zaprezentowania oferty firmy kupiłem kilka tysięcy ulotek oraz kilkaset folderów. Z tytułu zakupu odliczyłem VAT. Czy nieodpłatne przekazanie takich materiałów (przesyłanie firmom, umieszczenie w skrzynkach pocztowych, prezentacja na targach itp.) podlega opodatkowaniu VAT? Czy w tym przypadku ma znaczenie wartość jednostkowa zakupionych towarów? – pyta czytelnik.
W określonych przypadkach nieodpłatne przekazanie/wydanie towarów podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Jak bowiem stanowi art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przez odpłatną dostawę towarów uważa się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
2) wszelkie inne darowizny – jeżeli podatnikowi przysługiwało w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
Regulacji tych nie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta