CPT, czyli za transport płaci sprzedający, a za ryzyko odpowie kupujący
HANDEL ZAGRANICZNY | Strony kontraktu mogą ustalić, że za organizację i pokrycie kosztów przemieszczenia ładunku odpowiedzialność bierze eksporter. Natomiast utrata lub uszkodzenie produktu obciąży importera.
CPT, czyli Carriage Paid To (przewoźne opłacone do...) to jedna z reguł handlowych ujętych w zbiorze Incoterms. Opracowany przez Międzynarodową Izbę Handlową w Paryżu ma ułatwiać prowadzenie negocjacji handlowych już od etapu składania ofert, po formułowanie ostatecznej wersji umowy. A ułatwienie to polega na tym, że stosując jedną z formuł Incoterms, strony mają gotowy model obowiązków i uprawnień zarówno sprzedającego (eksportera), jak i kupującego w kwestii organizacji transportu towaru.
Każda z formuł znajdujących się w tym zbiorze mówi bowiem o tym, kto i do jakiego miejsca ma obowiązek zorganizować transport, kto ponosi koszty z tym związane, kogo obciąża ryzyko, gdy towar zostanie przypadkowo uszkodzony lub przepadnie w niewyjaśnionych okolicznościach. Wreszcie wskazuje także, która ze stron powinna uzyskać dokumenty wymagane przy realizacji transakcji handlowych oraz która z nich, tj. eksporter czy importer odpowiada za oclenie towaru...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta