Obrót znakami towarowymi nie zawsze z VAT
ROZLICZENIA | Zdarza się, że znak towarowy jest przedmiotem aportu albo zostanie przekazany w darowiźnie. O tym, czy czynność ta jest obciążona daniną, decyduje status stron umowy i to, w jakim charakterze występują w tym konkretnym przypadku.
- Czy aport znaku towarowego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług? A jeśli podlega, to czy w każdym przypadku? – pyta czytelnik.
Kiedy przeniesienie własności, np. darowizna czy aport, znaku towarowego nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług? Przede wszystkim wówczas, gdy jest dokonywana przez podmioty niebędące podatnikami tego podatku lub przez podmioty, które są co prawda takimi podatnikami, lecz które nie działają jako podatnicy w tej konkretnej czynności.
Osobiste cele wykluczone
Jednak według (niektórych) organów podatkowych charakter znaku towarowego i korzyści wynikające z faktu bycia jego właścicielem (współwłaścicielem) wykluczają sytuację, w której mógłby on być wykorzystywany na cele osobiste (interpretacja Izby Skarbowej w Katowicach z 16 stycznia 2014 r., IBPP2/443-973/13/KO). Ich zdaniem funkcje znaku towarowego, czyli oznaczanie pochodzenia, funkcja jakościowa oraz reklamowa sprawiają, że niemożliwe jest skuteczne realizowanie wynikających z niego praw w sferze prywatnej, w oderwaniu od działalności gospodarczej. Zgodnie z tym poglądem trudno jest wskazać, kiedy i w jaki sposób znak towarowy miałby służyć celom osobistym osoby fizycznej. Bez znaczenia pozostaje to, że podatnik w chwili nabycia znaków towarowych i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta