Ochrona praw konsumentów na zmienionyh zasadach
Przedsiębiorca musi uzyskać wyraźną zgodę klienta na każdą dodatkową płatność, która wykraczałaby poza uzgodnione wynagrodzenie za główne świadczenie.
Michał Kołtuniak
Takie obowiązek wynika z ustawy o prawach konsumenta, która wejdzie w życie 25 grudnia. Firmy będą musiały dostosować sposób prowadzenia sprzedaży, przyjmowania reklamacji, informowania o produktach i przyjmowania zwrotów do nowych wytycznych.
Obowiązek wprowadzenia zmian w szczególności dotyczy tych przedsiębiorców, którzy oferują swoje produkty na odległość, prowadząc e-sklepy bądź też sprzedając je konsumentom w czasie specjalnie organizowanych pokazów (sprzedaż poza lokalem przedsiębiorstwa).
Generalnie ustawa określa prawa przysługujące konsumentom, w tym:
- obowiązki przedsiębiorcy zawierającego umowę z konsumentem,
- zasady i tryb zawierania umowy na odległość i poza lokalem firmy,
- zasady i tryb wykonywania przysługującego konsumentom prawa odstąpienia od umowy zawartej w powyżej wskazany sposób,
- zasady i tryb zawierania z konsumentem umowy na odległość dotyczącej usługi finansowej.
Ustawa odnosi się m.in. do kwestii prawidłowego i wyczerpującego informowania konsumentów o istocie transakcji. Chodzi o to, aby klient miał wiedzę na temat głównych cech świadczenia, dostęp do danych identyfikujących przedsiębiorcę, wiedział, jaka jest ostateczna cena zamówionego przez niego produktu lub jakie będzie musiał zapłacić wynagrodzenia za świadczoną mu usługę....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta