Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

2014: Wycinka teatru

18 grudnia 2014 | Kultura
Hity 2014 Wycinka reż. Krystian Lupa, Teatr Polski, Wrocław. Spektakl zdobył Grand Prix międzynarodowego jury na festiwalu Boska Komedia w Krakowie. Lupa potwierdził klasę widowiskiem  o kompromisach artystów, cenie idealizmu i głupocie polityków. Kreacje stworzyli Halina Rasiakówna, Piotr Skiba i Jan Frycz.
źródło: Teatr Polski Wrocław
Hity 2014 Wycinka reż. Krystian Lupa, Teatr Polski, Wrocław. Spektakl zdobył Grand Prix międzynarodowego jury na festiwalu Boska Komedia w Krakowie. Lupa potwierdził klasę widowiskiem o kompromisach artystów, cenie idealizmu i głupocie polityków. Kreacje stworzyli Halina Rasiakówna, Piotr Skiba i Jan Frycz.
Zbójcy reż. Michał Zadara, Teatr Narodowy, Warszawa. Michał Zadara umocnił swoją pozycję w polskim teatrze. Po „Dziadach” i „Chopinie bez fortepianu” udowodnił, że można wystawiać klasyczny tekst bez przeróbek, we współczesny,  a jednocześnie komunikatywny sposób.
autor zdjęcia: Krzysztof Bieliński
źródło: Teatr Narodowy
Zbójcy reż. Michał Zadara, Teatr Narodowy, Warszawa. Michał Zadara umocnił swoją pozycję w polskim teatrze. Po „Dziadach” i „Chopinie bez fortepianu” udowodnił, że można wystawiać klasyczny tekst bez przeróbek, we współczesny, a jednocześnie komunikatywny sposób.
Dziady reż. Radosław Rychcik, Teatr Nowy, Poznań. Najlepszy spektakl Radosława Rychcika (rocznik 1981). Konfrontuje mit romantyzmu z mentalną zależnością Polaków od amerykańskiej popkultury. Polityczną niewolę zastąpiły konsumpcjonizm i globalizm. Rząd naszych dusz dzierży nie Konrad, lecz demoniczny Joker.
źródło: Teatr Nowy Poznań
Dziady reż. Radosław Rychcik, Teatr Nowy, Poznań. Najlepszy spektakl Radosława Rychcika (rocznik 1981). Konfrontuje mit romantyzmu z mentalną zależnością Polaków od amerykańskiej popkultury. Polityczną niewolę zastąpiły konsumpcjonizm i globalizm. Rząd naszych dusz dzierży nie Konrad, lecz demoniczny Joker.

Bilans | To był słaby rok. Brakowało wydarzeń i pieniędzy na spektakle. Sceny stawały się często areną polityczną.

Jacek Cieślak

Największym wydarzeniem 2014 roku była „Wycinka" Krystiana Lupy we wrocławskim Teatrze Polskim.

Najnowszy spektakl wybitnego inscenizatora w szyderczy sposób portretuje bolączki życia kulturalnego w Polsce. Ignorancję części polityków i decydentów, tarcia w teatrach publicznych i narodowych, a także zdradę ideałów niegdyś młodych i gniewnych artystów, którzy w walce o niezależność, ale i własne interesy, dali się uwikłać w grę o bonusy z budżetów, stypendia i fotele dyrektorskie.

Ironią losu jest to, że spektakl o takiej tematyce mógł paść ofiarą gigantycznych cięć w budżecie Urzędu Marszałkowskiego na Dolnym Śląsku.

Krystian Lupa sobie poradził. Stworzył wielkie widowisko z udziałem Haliny Rasiakówny, Piotra Skiby i Jana Frycza. Spektakl otrzymał Grand Prix Boskiej Komedii w Krakowie przyznane przez międzynarodowe jury, ma wiele zaproszeń na najważniejsze festiwale na świecie, w tym do Awinionu, co pokazuje, że polska kultura wbrew złej woli i głupocie niektórych...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 10020

Wydanie: 10020

Spis treści

Media planet

Zamów abonament