Zaangażowanie załogi i zarządu usprawni spis
Wiele pytań i wątpliwości pojawia się w trakcie inwentaryzacji lub dopiero po jej zakończeniu. Ale znajomość i zastosowanie wypracowanych w praktyce rozwiązań wyeliminuje przynajmniej część trudności.
Źródła prawne dostarczają informacji o kluczowych zagadnieniach związanych z przeprowadzeniem inwentaryzacji. Niestety, przepisy omawiają ten temat bardzo ogólnie, wiele kwestii związanych z praktycznym ich zastosowaniem jest pominiętych. Praktyka gospodarcza wypracowała wiele rozwiązań, których próżno szukać w ustawie o rachunkowości, standardach rachunkowości czy innych ustawach, a które na pewno pomogą sprawnie przeprowadzić inwentaryzację. Nie wszystkie problemy da się przewidzieć przed rozpoczęciem czynności inwentaryzacyjnych. Pełne zaangażowanie służb księgowo-finansowych oraz zarządu w bieżące rozwiązywanie wątpliwych kwestii pomoże sprawnie i szybko rozwiązać problemy napotkane na każdym etapie spisu.
- Gdzie szukać informacji na temat wytycznych właściwego przeprowadzenia i udokumentowania inwentaryzacji?
Pierwszym źródłem informacji jest ustawa o rachunkowości, a szczególnie jej rozdział 3., który zawiera informacje o obowiązkach w zakresie inwentaryzacji. Kluczowy jest również następny rozdział „Wycena aktywów i pasywów oraz ustalenie wyniku finansowego". Inwentaryzacja to nie tylko ilościowe oszacowanie stanu majątku spółki i źródeł jej finansowania (pasywów), ale także oszacowanie wartościowe, a więc wycena. Znajomość zasad wyceny każdego elementu bilansu jest kluczem do prawidłowego...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta