Spóźniony rabat wymaga złożenia korekty zeznania CIT-8
Zwrot towaru od klienta pomniejszy przychód sprzedawcy w okresie, w którym miała miejsce pierwotna transakcja. Nawet jeśli faktura korygująca dotyczy dostawy z zamkniętego już roku podatkowego.
- Spółka z o.o. prowadzi sprzedaż hurtową. Zdarza się, że odbiorcy zwracają towar lub spółka przecenia zakupiony wcześniej towar (tj. udziela rabatów lub bonifikat). Zdarza się, że zwroty i przeceny następują po zakończeniu roku podatkowego, w którym miały miejsce zakupy tych towarów. Na udokumentowanie zwrotu lub przeceny spółka wystawia faktury korygujące. W którym momencie spółka Alfa powinna zmniejszyć przychód podatkowy w sytuacji, gdy zwrot lub przecena towarów następuje po zakończeniu roku podatkowego, w którym miała miejsce dostawa? – pyta czytelniczka.
Przepisy ustawy o CIT nie określają zasad rozliczania korekt przychodów. Nie ma w nich również uregulowań dotyczących momentu zmniejszenia (powiększenia) przychodów, tj. czy przychód pomniejsza się (powiększa) w dacie korekty, czy w dacie powstania pierwotnego przychodu należnego.
To nie jest odrębne zdarzenie
W aktualnej praktyce organy podatkowe przyjmują, że dla ustalenia przychodu istotne jest określenie daty uzyskania przychodu, z którą ustawa o CIT łączy moment powstania obowiązku podatkowego. Pierwszeństwo w kształtowaniu daty powstania przychodu należnego ma dzień wykonania czynności – wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego, wykonania usługi lub jej częściowego wykonania. Późniejsze...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta