Każdy przedsiębiorca ma obowiązek prowadzić książkę kontroli
W przypadku wszczęcia kontroli w firmie przedsiębiorca musi niezwłocznie okazać urzędnikom na ich żądanie odpowiednie dokumenty albo ich poświadczone kopie lub wydruki z systemu informatycznego.
– Czy jako przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą i rozliczający się na zasadach ogólnych mam obowiązek prowadzić książkę kontroli? – pyta czytelnik.
Zasady kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorcy są uregulowane w rozdziale 5 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (DzU z 2015 r., poz. 584 ze zm.; dalej: ustawa).
Generalnie kontrolę przeprowadza się w siedzibie kontrolowanego lub w miejscu wykonywania działalności gospodarczej oraz w godzinach pracy lub w czasie faktycznego wykonywania działalności gospodarczej przez kontrolowanego. Jednak za zgodą kontrolowanego kontrola lub poszczególne czynności kontrolne mogą być przeprowadzane również w siedzibie organu kontroli, ale tylko gdy może to usprawnić prowadzenie kontroli. Czynności podejmowane przez organ kontrolny powinny być przeprowadzane w sposób sprawny i możliwie niezakłócający funkcjonowania kontrolowanego przedsiębiorcy. Jeśli jednak przedsiębiorca pisemnie wskaże, że przeprowadzane czynności zakłócają w sposób istotny działalność gospodarczą, to konieczność podjęcia takich czynności powinna być uzasadniona w protokole kontroli.
Jednym z obowiązków przedsiębiorcy, u którego przeprowadzana jest kontrola, jest – stosownie do art. 81 ust. 1 ustawy jest prowadzenie i przechowywanie w siedzibie firmy książki kontroli oraz...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta