Woda w butelkach dała rekord
Tegoroczne upały wywindowały sprzedaż wody, napojów i soków. Wśród dystrybutorów największymi wygranymi letniej hossy są dyskonty.
Beata Drewnowska
– Rok 2015 jest rekordowy dla branży napojów bezalkoholowych. Ostatnio podobne zwyżki sprzedaży zanotowaliśmy w 2008 roku – mówi „Rzeczpospolitej" Iwona Jacaszek-Pruś, dyrektor ds. korporacyjnych firmy Coca-Cola HBC Polska.
Od stycznia do września tego roku – nie licząc lokali gastronomicznych – Polacy wydali na napoje orzeźwiające ponad 10 mld zł, czyli 6,6 proc. więcej niż w tym samym czasie rok wcześniej – podaje Coca-Cola HBC Polska wraz z firmą badawczą Nielsen.
Gazowane górą, ale...
Skok sprzedaży branża zawdzięcza ciepłemu latu, a przede wszystkim upałom w sierpniu. W I połowie tego roku wartość rynku detalicznego napojów zwiększyła się rok do roku o 3,1 proc.
Wśród dystrybutorów największymi wygranymi letniej hossy są dyskonty. Iwona Jacaszek-Pruś zaznacza, że gdyby nie one, w pierwszych dziewięciu miesiącach 2015 r. sprzedaż napojów – licząc w litrach – zwiększyłaby się nie o 9,5 proc., ale o 2,6 proc.
– Rosnący udział dyskontów w rynku napojów bezalkoholowych kosztem małych, niezależnych sklepów, czyli tzw. kanału tradycyjnego, tłumaczyć może fakt, że wydatki na te produkty rosną w wolniejszym tempie niż ich sprzedaż liczona w litrach – uważa Grzegorz Łaptaś, dyrektor w dziale doradztwa PwC.
Wśród najpopularniejszych w naszym kraju napojów...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta