Tajwańscy producenci stawiają na innowacje
Potencjał sektora automotive buduje ponad 3 tys. firm. Są otwarte na współpracę. Ich atut to elastyczność – mogą wytwarzać krótkie serie produktów.
Jeremi Jędrzejkowski z Tajpej
Tajwan kojarzy się z wysokimi technologiami w elektronice. Marki Acer, Asus, BenQ czy HTC stały się globalnymi potęgami, doskonale znanymi także w Polsce. Co więcej, z czołowej setki azjatyckich firm branży IT niemal połowa wywodzi się właśnie z tej wyspy. „Bloomberg Businessweek" w 2014 r. umieścił Tajwan na dziesiątym miejscu listy najbardziej innowacyjnych państw świata.
Ale Tajwan ma także prężny sektor produkujący części i elektronikę samochodową. To stamtąd pochodzą np. popularne u nas marki Mio i Magellan.
Recepta na sukces
Tajwańczycy z dumą podkreślają, że w ciągu nieco ponad trzech dekad przeszli drogę od taniego „Made in Taiwan" do marek światowych gigantów. W 2003 r. wartość ich 20 najcenniejszych marek wynosiła niespełna 3,6 mld dol. W tym roku, jak podało właśnie tamtejsze Ministerstwo Gospodarki, sięgnęła już 9 mld dol. (ok. 35 mld zł). Dla porównania: czołowa dwudziestka Rankingu Polskich Marek przygotowywanego przez „Rzeczpospolitą" była w 2014 r. warta 30,7 mld zł.
Pozycja tajwańskich firm za granicą jest konsekwentnie wspierana przez państwo. Zresztą cała promocja gospodarcza kraju jest profesjonalnie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta