Uchwały z uzasadnieniem budują zaufanie
Organy nadzoru i sądy unieważniają uchwały bez uzasadnień, mimo że prawo nie nakazuje wyjaśniać, czym kierowali się radni.
Rady jednostek samorządu terytorialnego mogą przyjmować uchwały z uzasadnieniem lub bez. Nie ma bowiem ustawowego nakazu ich dołączania. Dlaczego zatem organy nadzoru i sądy unieważniają uchwały bez uzasadnień?
Co mówią sądy
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie (III SA/Kr 1320/12) unieważnił uchwałę Rady Miasta w R. określającą godziny pracy handlu, placówek gastronomicznych i usługowych m.in. z powodu braku uzasadnienia. „Nie wiadomo, czym kierowała się Rada, wyznaczając godziny", czytamy w orzeczeniu. Ów brak uznano za wadliwość proceduralną podejmowania uchwały.
Z kolei do rozpatrywanej przez WSA we Wrocławiu (IV SA/Wr 123/14) uchwały Rady Powiatu W. w sprawie pracy aptek na terenie powiatu uzasadnienie dołączono. Jak orzekł sąd, okazało się ono bardzo...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta