Kanał sprzedaży nie zmienia zakresu uprawnień do przetwarzania danych
Wykorzystywanie internetu jako kanału dystrybucji własnych produktów nie upoważnia przedsiębiorcy do pozyskiwania danych osobowych, wykraczających poza cel, dla którego są pozyskiwane, i poza zakres, na jaki zezwalają przepisy.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 18 lutego 2016 r. (II SA/Wa 1655/15) potwierdził słuszność decyzji generalnego inspektora ochrony danych osobowych, który nakazał spółce telekomunikacyjnej wprowadzić zmiany w zakresie procedury przetwarzania danych osobowych.
Trzy punkty sprzedaży
Sprawa wiązała się z tym, że firma udostępniała klientom trzy kanały sprzedaży, za pośrednictwem których mogli oni zawierać umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych, tj. tzw. kanał sklepowy (sklepy stacjonarne), kanał internetowy oraz kanał telefoniczny. W przypadku zawierania umowy za pośrednictwem kanału internetowego lub telefonicznego warunkiem jej zawarcia było przekazanie przedsiębiorcy kopii dowodu osobistego. Oznaczało to bezwarunkowe wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych zawartych w kopii dowodu, co w przypadku „starej" wersji tego dokumentu oznaczało udostępnienie danych m.in. w zakresie: wizerunku (wzrost, kolor oczu), adresu zameldowania, daty ważności, wzoru podpisu oraz innych danych tam zawartych.
Przekazanie firmie takich danych oraz wyrażenie zgody na ich przetwarzanie było dobrowolne (opcjonalne) wyłącznie w sytuacji, gdy klient zawierał umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych w sklepie stacjonarnym. W przypadku kanału internetowego oraz kanału telefonicznego, jak już zostało zauważone, przekazanie wszystkich danych...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta