Zapłata gotówkowa wyłącza wydatek z kosztów podatkowych
Jeżeli fakturę na kwotę brutto powyżej 15 tys. zł przedsiębiorca uregulował częściowo z pominięciem rachunku bankowego i zaliczył cały wydatek do kosztów podatkowych, to na koniec miesiąca powinien zrobić stosowną korektę.
- Prowadzę działalność gospodarczą w zakresie handlu. Płacę podatek według stawki liniowej. Jestem podatnikiem VAT czynnym. Zdarzenia gospodarcze dla celów podatku dochodowego ewidencjonuję w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. 3 kwietnia 2017 r. nabyłem od firmy X towary handlowe (za kwotę 20 000 zł plus 4600 zł VAT. Transakcja została udokumentowana fakturą nr 6/04/2017 wystawioną przez firmę X 3 kwietnia 2017 r. Za fakturę częściowo zapłaciłem gotówką (10 proc. wartości transakcji, tj. 2460 zł), natomiast pozostałą część (tj. 22 140 zł) przelewem na rachunek bankowy firmy X 10 kwietnia 2017 r. Do podatkowej księgi jako koszt uzyskania przychodów wprowadziłem całą wartość netto wynikającą z otrzymanej faktury, tj. 20 000 zł. VAT w kwocie 4600 zł planuję odliczyć w deklaracji VAT-7 za kwiecień 2017 r. Dowiedziałem się jednak, że od 2017 r. – z uwagi na to, że nie zapłaciłem za nabyte towary w całości na konto bankowe kontrahenta – to nie cała moja płatność za nabyte towary jest kosztem uzyskania przychodów. Czy to prawda, a jeżeli tak, to w jaki sposób powinienem naprawić błąd? – pyta czytelnik.
Od 1 stycznia 2017 r. do ustawy o PIT wprowadzone zostały zmiany, których celem jest ograniczenie płatności z pominięciem rachunku płatniczego. Stosownie do dodanego w ustawie o PIT art. 22p ust. 1, podatnicy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta