Bank rozliczy w kosztach straty na udzielonych gwarancjach
Straty poniesione z tytułu udzielonych gwarancji bankowych odpisanych jako nieściągalne wierzytelności mogą zostać rozpoznane jako koszty uzyskania przychodów. Uprawnienie to dotyczy nie tylko gwarancji udzielonych celem zabezpieczenia spłaty kredytu lub pożyczki.
Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku z 11 kwietnia 2017 r. (III SA/Wa 952/16).
Bank (dalej także jako: wnioskodawca) świadczy na rzecz swoich klientów usługi polegające na udzielaniu różnego rodzaju gwarancji bankowych. W przypadku braku wykonania zobowiązania, którego wykonanie zostało zabezpieczone gwarancją, bank jest zobowiązany do wypłaty kwoty gwarancji, tj. spełnienia świadczenia pieniężnego. Następnie bank dochodzi od klienta zwrotu wypłaconego świadczenia. W praktyce zdarzają się sytuacje, w których po wypłacie kwoty gwarancji na rzecz klienta, bank nie uzyskuje jej spłaty. Wówczas, jeśli pomimo podejmowanych działań zmierzających do uzyskania spłat należnych kwot gwarancji, w tym w ramach postępowania windykacyjnego, należne wierzytelności nie zostają spłacone, dochodzi do spełnienia przesłanek umożliwiających odpisanie tych wierzytelności jako nieściągalnych. W związku z tym bank zwrócił się do organu podatkowego o ustalenie czy w przypadku braku spłaty kwot wypłaconych gwarancji, będzie uprawniony do zaliczenia poniesionych z tego tytułu strat do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 25 lit. c ustawy o CIT, jeżeli udokumentuje ich nieściągalność zgodnie z art. 16 ust. 2 ustawy o CIT. Zdaniem wnioskodawcy, w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta