Potrzebna zmiana kulturowa
debata „Rz" | Innowacyjność to nie tylko nowe technologie, ale i nowatorski sposób myślenia wewnątrz firm. W przypadku wielu polskich przedsiębiorstw brakuje jednak otwarcia na kreatywność pracowników. To hamulec dla innowacji. michał duszczyk
Pod względem innowacyjności dużych firm Polska nie odbiega znacznie od podmiotów zachodnich. Jednak gdy analizuje się całą rodzimą przedsiębiorczość, mocno spadamy w statystykach. To – jak przekonuje prof. Krzysztof Jasiecki z Instytutu Filozofii i Socjologii PAN – efekt znacznego rozdrobnienia sektora prywatnego w naszym kraju.
Problem mentalności
Innowacyjność nie może być postrzegana jedynie przez pryzmat technologii. To przede wszystkim stan umysłu, kultura organizacyjna. Polska jest dopiero na początku drogi jej kształtowania. O tym, co jej sprzyja, a co ją hamuje, rozmawiali uczestnicy debaty zorganizowanej przez „Rzeczpospolitą".
Dziś istotnym problemem jest fakt, iż w Polsce działa wiele małych firm, a zarządzający nimi ukształtowali się w kulturze biznesu czasów transformacji. – To nie sprzyja innowacyjności. Bez konsolidacji tego sektora nie będzie znaczącej poprawy. A trudno przecież liczyć, że spółki państwowe staną się nośnikami innowacji – tłumaczy prof. Jasiecki.
W sektorze prywatnym w Polsce działa wiele firm rodzinnych. I to one są nośnikiem konserwatywnego stylu. Często to właśnie mentalność właścicieli hamuje rozwój innowacji. Według Agnieszki Durlik, dyrektor w Krajowej Izbie Gospodarczej, nie można uogólniać, bo jest sporo innowacyjnych średnich firm rodzinnych. Jednak w wielu przypadkach sposób zarządzania w takich...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta