W sprawach administracyjnych obowiązują określone zasady
Organ publiczny nie powinien żądać od strony przedłożenia dowodów, które nie są konieczne do załatwienia sprawy lub takich, które organ może uzyskać sam.
Ustawa z 7 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego (k.p.a.) i niektórych innych ustaw sformułowała kilka nowych zasad ogólnych w postępowaniu administracyjnym. Znaczenie zasad ogólnych w postępowaniu administracyjnym jest nie do przecenienia. To najważniejsze dyrektywy, którymi organ administracyjny musi się kierować, rozpoznając sprawę. Naruszenie zasady ogólnej przez organ administracyjny może prowadzić do wyeliminowania wydanej decyzji z obrotu prawnego. Większość nowych w k.p.a. reguł można było do tej pory wyczytać z orzecznictwa sądów administracyjnych. Orzecznictwo sądów nie ma jednak rangi prawa powszechnie obowiązującego. Wprowadzenie nowych reguł wprost do ustawy zwiększy pewność ich stosowania w postępowaniu administracyjnym.
Rozstrzyganie wątpliwości
Wśród nowych zasad k.p.a. należy wyróżnić obowiązek rozstrzygania wątpliwości prawnych i faktycznych na korzyść strony oraz zasadę przyjaznej interpretacji przepisów i nakaz rozstrzygania niedających się usunąć wątpliwości faktycznych na korzyść strony.
Obowiązek rozstrzygania wątpliwości prawnych na korzyść strony dotyczy wyłącznie tych spraw, w których obiektywnie zachodzi jaskrawa niejasność przepisów w praktyce stosowania prawa przez organy administracyjne i sądy, które różnie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta