Szefowie finansów włączają się do biznesowej gry
Dyrektorzy finansowi ani nie chcą, ani nie mogą się już ograniczać do roli strażnika firmowej kasy. Ich rola w organizacjach rośnie, a wraz z nią wydłuża się lista kompetencji, także tych społecznych, których oczekuje się dzisiaj od CFO.
Anita Błaszczak
Nowe wyzwania i szanse dla CFO, którzy coraz częściej są strategami i innowatorami w swoich organizacjach, to wiodący temat czerwcowego CFO Strategy & Innovation Summit 2018 r. Dyskutowali też o nim uczestnicy debaty „Rzeczpospolitej", która wraz z Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) jest organizatorem kongresu.
Aleksander Solski, wiceprezes ds. finansów na Europę Środkowo-Wschodnią w Unilever, zwracał uwagę, że zmiany w postrzeganiu roli CFO –rozpoczęte jeszcze przed kryzysem finansowym 2008 r. – są w dużej mierze związane z automatyzacją i rozwojem usług outsourcingu. Pozwala on przekazać wiele tradycyjnych obszarów działalności finansisty poza firmę. W rezultacie zmienia się rola szefów finansów – wyraźnie zyskuje na znaczeniu funkcja doradcza CFO oraz ta związana z zarządzaniem wynikami – performance management.
Drugi pilot i sternik
Dyrektora finansowego od tradycyjnie rozumianej roli doradcy dzieli jednak bardzo istotna różnica – odpowiedzialność za wyniki. – CFO nie ogranicza się do rekomendowania określonych działań, ale ma również stworzyć i monitorować zestaw kluczowych dla firmy wskaźników, które zapewnią wdrożenie strategii zgodnie z planem. I są to zarówno wskaźniki finansowe, jak również operacyjne, w tym np. udziały rynkowe, odsetek dostaw...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta