Amerykańsko-chińska wojna na nowości nabiera tempa
Amazon z USA i chiński Alibaba to nie tylko liderzy sprzedaży internetowej. Firmy te skutecznie rozwijają się również, jeśli chodzi o stacjonarne placówki, które zazwyczaj są naszpikowane nowymi rozwiązaniami technologicznymi.
W przypadku tych firm pęd ku wymyślaniu nowych rozwiązań oczywiście nakręca wzajemna rywalizacja o miano najbardziej innowacyjnej firmy handlowej świata. Przy okazji sieci handlowe bez tak mocnego pionu internetowego też muszą przyłączyć się do tej rywalizacji. A to z kolei oznacza, że cały sektor unowocześnia się dużo szybciej.
Dyskretny system
W przypadku Amazona polem do testowania najróżniejszych nowinek w handlu tradycyjnym jest nie tylko sieć sklepów Whole Foods, przejęta za niemal 14 mld dol. Wyobraźnię handlowców i analityków rozpalił najmocniej projekt Amazon Go, czyli nowego typu sklepu spożywczego, w którym zupełnie nie ma obsługi.
Klienci wybierają sami towary z półek, te są dyskretnie skanowane i doliczane do ich rachunku, który naliczany jest w momencie opuszczenia sklepu. Płatność też odbywa się bezgotówkowo, za pośrednictwem stosownej aplikacji. Oczywiście z racji lokalizacji i specyfiki oferty klienci nie przychodzą tam na duże zakupy, a raczej drobniejsze, z myślą o śniadaniu czy obiedzie do pracy.
Gdy powstał pierwszy sklep tego typu w Seattle, wielu potraktowało go jako...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta