Zasady współpracy samorządu z organizacjami pozarządowymi
Zadaniem organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego jest przyjęcie na dany rok programu współdziałania władz samorządowych z organizacjami pozarządowymi. Musi być on uchwalony do 30 listopada roku poprzedzającego okres jego obowiązywania.
Minimalną treść programu określa art. 5a ust. 4 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (dalej udpw) – patrz ramka. Pominięcie przez radę (sejmik) któregoś z wymienionych elementów programu skutkuje brakiem pełnej realizacji upoważnienia ustawowego, co skutkuje zaś istotnym naruszeniem prawa i stwierdzeniem nieważności podjętej uchwały. Jednostki samorządu terytorialnego popełniają też inne błędy w zapisach programu. Świadczą o tym liczne orzeczenia sądów administracyjnych i organów nadzoru.
Minimalny zakres programu
Oprócz elementów wymienionych w art. 5a ust. 4 udpw rada/sejmik może uregulować w programie także inne kwestie. Wskazuje na to określenie „w szczególności" zawarte w powyższym przepisie (rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody lubelskiego z 2 stycznia 2018 r., nr PN-II.4131.464.2017).
Jednym z elementów uchwały jest określenie celu głównego i celów szczegółowych programu. Wojewoda świętokrzyski w rozstrzygnięciu nadzorczym z 5 stycznia 2017 r. (nr PNK.I. 4130.2.2017) wyjaśnił, że cel główny programu jest punktem odniesienia do interpretacji całości uchwały. Wskazuje co w danej jednostce samorządu terytorialnego (jst) stanowi priorytet we współpracy z organizacjami wypełniającymi zadania w sferze działalności pożytku...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta