Radzimy, jak łatwo w firmie wdrożyć PPK
Przygotowanie do wprowadzenia przez firmę pracowniczych planów kapitałowych to wyzwanie wymagające od przedsiębiorców dużych nakładów sił i środków.
Przedsiębiorca musi wybrać instytucję finansową, która będzie zarządzać PPK, zabudżetować dodatkowe koszty, zapisać pracowników do programu oraz dostosować system kadrowo-płacowy do obsługi programu. Po 1 stycznia 2020 r. PPK w swoich firmach będą wdrażać przedsiębiorcy zatrudniający od 50 do 249 osób.
Wybór instytucji zarządzającej
Odpowiedzialny za utworzenie w firmie PPK jest pracodawca. Nieważne, czy zatrudnia pracowników na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej, agencyjnej, czy dana osoba będzie wykonywać pracę nakładczą, czy jest członkiem rolniczych spółdzielni produkcyjnych lub spółdzielni kółek rolniczych.
Do obowiązku pracodawcy należy wybranie instytucji finansowej, która zajmie się zarządzaniem pieniędzmi pracowników. Pracodawca powinien dokonać wyboru w porozumieniu z zakładową organizacją związkową lub – w przypadku braku związków zawodowych – z reprezentacją pracowników wyłonioną w trybie przyjętym w danej firmie. Samodzielnie może to zrobić wyłącznie w sytuacji, gdy nie uda się zawrzeć porozumienia na 30 dni przed ostatecznym terminem zawarcia umowy o zarządzanie PPK. Za niezawarcie umowy o zarządzanie PPK z instytucją finansową w odpowiednim czasie przewidziane są kary w wysokości 1,5 proc. funduszu wynagrodzeń.
Na tym etapie warto rozważyć kampanię...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta