KRS – wczoraj i dziś
Obecny model ukształtowania Rady jest zgodny z polską konstytucją i prawem unijnym
Krajowa Rada Sądownictwa jest konstytucyjnym centralnym organem władzy publicznej, stojącym na straży niezależności sądów i niezawisłości sędziów, usytuowanym poza strukturą sądów i trybunałów, niebędącym organem samorządu sędziowskiego, niewykonującym władzy sądowniczej i niesprawującym wymiaru sprawiedliwości. Zakres działania KRS wyznacza Konstytucja RP, określając jej zasadnicze funkcje, do których należy rekomendowanie prezydentowi RP kandydatów ma stanowiska sędziów (art. 179 Konstytucji RP). W skład KRS wchodzą przedstawiciele każdej z władz: ustawodawczej, wykonawczej oraz sądowniczej.
Organizacja wymiaru sprawiedliwości nie należy do dziedzin objętych kompetencjami Unii, a art. 19 traktatu o Unii Europejskiej i art. 47 Karty praw podstawowych nie są podstawą uznania kompetencji Unii Europejskiej w zakresie ustroju krajowego wymiaru sprawiedliwości. Materia konstytucyjna spoza obszaru prawa unijnego jest ponadtraktatowa i określa tzw. ramy tożsamości konstytucyjnej. W prawie europejskim nie ma standardu powołania rad sądowych, jest to więc uprawnienie krajowej władzy ustawodawczej. W państwach członkowskich istnieje znaczne zróżnicowanie ustroju i sposobu powoływania rad sądowniczych oraz sposobu powoływania sędziów. W czterech państwach członkowskich UE (Niemcy, Czechy, Austria Luksemburg) nie ma w ogóle rad sądowniczych, a państwa te pozostają w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta