Polska motoryzacja słabnie na tle Europy
Styczniowy spadek sprzedaży aut należał w Polsce do najgłębszych. Rodzimi producenci części boją się cięć zamówień z fabryk samochodów w Niemczech. adam woźniak
Źle zaczyna się 2020 rok w europejskiej motoryzacji. Jak podało we wtorek Stowarzyszenie Europejskich Producentów Pojazdów ACEA, w styczniu sprzedaż samochodów osobowych w Unii Europejskiej zmalała w ujęciu rocznym o 7,5 proc., do 956,8 tys. sztuk. Przy tym styczniowy spadek był pierwszym po pięciu miesiącach nieprzerwanych wzrostów. Do odwrócenia trendu miały z jednej strony przyczynić się zmiany podatkowe, jakie niektóre państwa wprowadziły w styczniu 2020 r., co rozpędziło sprzedaż w grudniu. Ale z drugiej strony, na ograniczenie zakupów mocno wpłynęło widoczne osłabienie w globalnej gospodarce, a także odczuwalna niepewność na europejskich rynkach związana z wyjściem Wielkiej Brytanii z UE. – W rezultacie spadł popyt na czterech głównych rynkach UE: największy spadek odnotowała Francja (-13,4 proc.), następnie Hiszpania (-7,6 proc.), Niemcy (-7,3 proc.) i Włochy (-5,9 proc.) – komentuje ACEA.
Gorzej tylko w Szwecji
Wśród znaczących unijnych rynków motoryzacyjnych znajduje się także Polska – jeszcze w grudniu 2019 r....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta