Elektryczność i wodór zastąpią ropę naftową
Samochody, statki i samoloty muszą przejść na czyste paliwa. Bruksela proponuje pakiet regulacyjny, który ma zakończyć erę ropy w transporcie.
Zazielenianie transportu to jeden z elementów pakietu Fit for 55, czyli zestawu legislacji koniecznych do osiągnięcia 55-proc. redukcji emisji CO2 do 2030 r., co z kolei jest koniecznym etapem pośrednim na drodze do neutralności klimatycznej w 2050 r.
Zmusić do czystości
Wszystkie trzy sektory – transport lotniczy, morski i drogowy – będą, choć na różnych zasadach, płacić za uprawnienia do emisji CO2. Będą bowiem częścią europejskiego systemu handlu emisjami (ETS): albo tego już istniejącego (transport lotniczy i morski), albo nowo tworzonego tylko dla transportu drogowego i budownictwa. Ale zachęta cenowa do zmniejszenia emisji, poprzez rosnące koszty certyfikatów CO2, to tylko jeden z instrumentów. Drugim są regulacje wymuszające przejście na czyste paliwa.
KE przedstawiła w czwartek trzy kluczowe projekty dla transportu. Statki po raz pierwszy będą włączone do ETS, ale tylko te o tonażu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta