Udzielając rabatu posprzedażowego należy pamiętać o dokonaniu korekty
Rabaty posprzedażowe stanowią popularną zachętę stosowaną przez sprzedawców do nabywania przez kupujących jak największej liczby oferowanych przez towarów. Warto jednak pamiętać, że udzielenie takiego rabatu rodzi obowiązek dokonania korekty uzyskanego przychodu, która w tym przypadku powinna zostać dokonana na bieżąco.
Analizując skutki podatkowe udzielania rabatów należy w pierwszej kolejności wskazać, że ustawa CIT nie definiuje pojęcia „rabat". Odwołując się do definicji zawartej w Słowniku języka polskiego PWN, przez pojęcie rabatu należy rozumieć zniżkę, ustępstwo procentowe od ustalonych cen towaru, głównie na rzecz nabywców płacących gotówką, kupujących dużą ilość towaru jednorazowo lub w określonym czasie.
Faktura korygująca
Stosownie do przepisów ustawy o CIT, udzielenie rabatu powoduje zmniejszenie pierwotnie uzyskanego przychodu (art. 12 ust. 3 ustawy o CIT), w związku z tym podatnik (sprzedawca) udzielając rabatu, co do zasady, powinien dokonać korekty poprzez wystawienie faktury korygującej.
Warto w tym miejscu jednak podkreślić, że powyższa uwaga dotyczy wyłącznie rabatów posprzedażowych, w ramach których obniżka ceny następuje w terminie późniejszym niż chwila sprzedaży towaru. Pozostałe rabaty – stanowiące obniżkę ceny dokonywaną najpóźniej w chwili zawarcia umowy sprzedaży, nie powodują bowiem zmniejszenia pierwotnie uzyskanego przychodu. Przychód co do zasady korygujemy natomiast w sytuacji, gdy zaistnieją okoliczności zmieniające jego...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta