Wirtualny hub lotniczy zamiast z betonu
Warto przeanalizować z rozwagą, czy w Polsce inwestować w nowy hub lotniczy z betonu i podejmować zarówno duży nakład inwestycyjny, jak i ryzyko ponoszenia wysokich kosztów eksploatacji już po jego uruchomieniu.
Wakacje letnie w 2021 r. skłaniają do dyskusji o przyszłości transportu lotniczego. Po pierwsze, po okresie drastycznych ograniczeń podróży zagranicznych miliony pasażerów wróciły na pokłady samolotów. W Europie na trasach wewnątrzkontynentalnych były w lipcu i sierpniu dni, kiedy liczba podróżnych dorównywała rekordom z 2019 r. Na innych kontynentach, m.in. w USA i Chinach, podróżnych było więcej niż w minionych latach. Restrykcje związane z Covid-19 nadal jednak ograniczają ruch międzykontynentalny.
Po drugie, trwają ogłoszone przez Ministerstwo Infrastruktury konsultacje w sprawie programu rozwoju lotnictwa cywilnego w Polsce do 2040 r. Uwzględnia on utworzenie Centralnego Portu Komunikacyjnego jako jednego z podstawowych elementów transportu lotniczego i kształtowania systemu obsługi mobilności w Polsce.
Handel uskrzydlił lotnictwo
Każdy z nas chce korzystać z usług przewozowych. Najczęściej potrzeby te zaspokaja przy użyciu auta osobowego, a transport autobusowy, kolejowy oraz lotniczy świadczy usługi wobec siebie substytucyjne i komplementarne. Na świecie do 2019 r. przez dziesięciolecia trwał wzrost podróży lotniczych. Coraz więcej pasażerów obsługiwano w podstawowych segmentach rynku: (1) lotów bliskich (krajowych), (2) średniodystansowych (krajowych w dużych państwach jak USA, Rosja,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta