Eksport żywności nie ucierpiał
Pandemia nie zatrzymała eksportu polskiej żywności, a rodzime firmy wręcz wykorzystały rynkowe zawirowania.
W 2020 r. Polska w eksporcie słodyczy zajęła siódme miejsce na świecie (w 2019 r. było to pozycja ósma), mięsa i wyrobów z mięsa – siódme miejsce (w 2019 r. podobnie), nabiału – dziewiąte miejsce (tak też w 2019 r.), warzyw – 11. miejsce (w 2019 r. było 12.) ryb i owoców morza – 17. miejsce (w 2019 r. było 16.), owoców i orzechów – 26. miejsce (w 2019 r. było to 24.).
Rok kolejnego wzrostu
Finalnie 2020 r. był kolejnym z rzędu rokiem wzrostu eksportu polskich artykułów rolno-spożywczych. Sprzedaż za granicę osiągnęła wartość 34 mld euro. W porównaniu z rokiem 2019 to więcej o 7 proc. Największa dynamika sprzedaży była w I oraz II kwartale ubiegłego roku. Jednocześnie w 2020 r. import produktów rolnych oraz żywności wyniósł 22,3 mld euro i w ujęciu rok do roku był większy o 4,9 proc. Z kolei saldo wymiany handlowej wyniosło 11,7 mld euro, co w porównaniu z 2019 rokiem oznacza wzrost o 11,4 proc.
Kierunki sprzedaży
Głównym rynkiem eksportowym pozostała Unia Europejska, gdzie w ubiegłym roku sprzedaliśmy produkty rolno-spożywcze za kwotę 27,2 mld euro, co w porównaniu z 2019 r. stanowi wzrost o 5 proc. Łącznie jednolity rynek unijny odpowiada za 80 proc. przychodów uzyskanych z eksportu towarów rolno-spożywczych ogółem.
Największym odbiorcą...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta