Baterie do e-aut stały się polskim hitem eksportowym
Atutem Polski dla zagranicznych producentów są korzystne warunki inwestycyjne, a także położenie w centralnej części Europy, blisko fabryk samochodów, pozwalające skrócić łańcuchy dostaw.
Polski eksport motoryzacyjny, wbrew obawom, nie odczuł zbyt mocno skutków pandemii koronawirusa. W ubiegłym roku jego wartość wyniosła 28,6 mld euro. To niewiele mniej (5,6 proc.) niż w poprzednim roku, gdy zagraniczna sprzedaż sektora była wyższa o 1,7 mld euro.
Wyniki polskich eksporterów poprawiała rozwijająca się w Europie elektromobilność.
– Na tak relatywnie niski spadek eksportu wpłynął znaczący wzrost eksportu akumulatorów litowo-jonowych – podkreśla Rafał Orłowski, partner w AutomotiveSuppliers.pl. Szacuje się, że bez tej grupy komponentów motoryzacyjnych spadek eksportu polskiego przemysłu motoryzacyjnego sięgnąłby 13,5 proc.
Nowa specjalność
Baterie litowo-jonowe do elektrycznych samochodów to już nowa polska specjalność eksportowa. W 2020 r. ich wartość sięgnęła 3,99 mld euro. To niemal dwukrotnie więcej niż w 2019 r. Baterie okazały się najważniejszą pozycją w eksporcie z Polski do Niemiec, Francji, Belgii, Austrii i Szwecji. W czwartym kwartale 2020 r. wartość eksportu akumulatorów była wyższa niż eksportu samochodów...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta