Samooczyszczenie zapobiega wykluczeniu
W świetle przepisów prawa zamówień publicznych to na wykonawcy spoczywa obowiązek udowodnienia, że podjęte środki sanacyjne są wystarczające do wykazania rzetelności.
Pomimo nowelizacji ustawy pzp wykonawcy i zamawiający wciąż mogą mieć problemy z praktycznym stosowaniem instytucji samooczyszczenia. W jaki sposób i kiedy można z niej skorzystać? Odpowiedź na to pytanie nie zawsze jest prosta.
Instytucja samooczyszczenia (ang. self-cleaning) stwarza wykonawcom szanse pozostania w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pomimo zaistnienia niektórych przesłanek ich wykluczenia. Samooczyszczenie skupia jednak w sobie szereg doniosłych problemów praktycznych. Są pewne wątpliwości co do niektórych aspektów postępowania powyżej progów unijnych.
Self-cleaning nie może być stosowany w każdym przypadku, w którym zaistnieją wobec wykonawcy podstawy wykluczenia. Prawomocne orzeczenie sądu, sytuacja konfliktu interesów oraz zaległości fiskalne wykluczają możliwość skorzystania z jego pozytywów (art. 108 ust. 1 pkt 3, 4 i 6, art. 109 ust. 1 pkt 1 i 6 pzp). Sama ustawa w sposób wyraźny wymaga od wykonawcy łącznego spełniania trzech przesłanek: (i) naprawienia lub zobowiązania do naprawiania szkody (jeżeli została wyrządzona), (ii) wyczerpującego opisania oraz wyjaśnienia faktów i okoliczności związanych z czynem, przy aktywnej współpracy z właściwymi organami i zamawiającym, oraz (iii) podjęcia odpowiednich środków naprawczych (technicznych, organizacyjnych i kadrowych) w celu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta