Jak negocjować z sektorem publicznym – poradnik wykonawcy
Przepisy Prawa zamówień publicznych nie wykluczają prowadzenia z przedsiębiorcami form dialogu czy negocjacji. Przykładem dla mniejszych zamówień jest tryb podstawowy z obowiązkowymi negocjacjami, a dla większych: negocjacje z ogłoszeniem, dialog konkurencyjny, czy partnerstwo innowacyjne.
Wykonawcy startujący w przetargach publicznych często zadają sobie pytanie, czy z sektorem publicznym można negocjować. Dla przedsiębiorców ten sektor wydaje się zamknięty na dialog i oczywiście tak też się zdarza. Warto jednak pamiętać, że ramy prawne zamówień publicznych wcale nie wykluczają prowadzenia z sektorem prywatnym różnych form dialogu czy negocjacji.
Zamówienia w trybie podstawowym
Zamówienia, które realizują zamawiający publiczni tacy jak samorządy czy administracja rządowa, podlegają sformalizowanym procedurom wynikającym z ustawy z 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (PZP). Jeśli takie zamówienia nie przekraczają tzw. progów unijnych, podlegają tzw. trybowi podstawowemu, określonemu w art. 275 PZP. Progi unijne wynoszą obecnie:
∑ dla robót budowlanych: 5.382.000 euro czyli 23.969.275 zł netto,
∑ dla usług i dostaw w przypadku sektora rządowego: 140.000 euro czyli 623.504 zł netto,
∑ dla usług i dostaw w przypadku sektora samorządowego: 215.000 euro czyli 957.524 zł netto.
W trybie podstawowym mamy trzy warianty – pierwszy z nich przypomina znany nam od lat, jednostopniowy przetarg nieograniczony (art. 275 pkt 1 PZP).
Tryb podstawowy z fakultatywnymi negocjacjami
Drugi z wariantów, określony w art. 275 pkt 2 PZP, to tzw. tryb...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta