Nabycie praw dobrze jest uregulować
Przy nabyciu ustawowym pracodawca wcale nie nabywa prawa do dowolnego korzystania z utworu pracowniczego.
Panuje powszechne przekonanie, że w umowie o pracę nie są potrzebne jakiekolwiek postanowienia dotyczące nabycia przez pracodawcę praw autorskich, gdyż prawa te są nabywane przez niego z mocy ustawy. Tymczasem przepisy ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych zapewniają pracodawcy wyłącznie podstawowe bezpieczeństwo prawne w tym zakresie. W umowach zawieranych z pracownikami na stanowiskach związanych z tworzeniem kluczowych wartości intelektualnych w firmie niezbędne jest przeanalizowanie, czy nabycie ustawowe będzie dla pracodawcy wystarczające.
Zasady nabycia ustawowego
W przypadku pracowników (tj. osób zatrudnionych na umowę o pracę) prawa autorskie do stworzonych przez nich utworów przechodzą na pracodawcę z mocy prawa na następujących zasadach:
∑ przeniesienie obejmuje utwory stworzone w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy;
∑ zakres nabycia jest ograniczony celem umowy o pracę i zgodnym zamiarem stron;
∑ nabycie przez pracodawcę następuje z chwilą przyjęcia (akceptacji) utworu.
Przepisy, o których mowa, mają jednak charakter dyspozytywny. Oznacza to, że mogą być zmienione w umowie o pracę. Warto zatem rozważyć zmianę ww. zasad, co najmniej w relacji z najbardziej kluczowymi pracownikami, aby zapewnić sobie wyższe bezpieczeństwo prawne.
W...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta