Drożejące paliwa i prąd hamują zakupy taboru
Gdynia rezygnuje z nowych trolejbusów, Tychy nie chcą już autobusów na gaz ziemny, a Poznań anuluje największy w Polsce przetarg na autobusy wodorowe.
Galopujące ceny energii i coraz droższe paliwa mogą wyhamować inwestycje polskich miast w unowocześnienie transportu autobusowego. Samorządy już zaczynają zmieniać decyzje w sprawie planowanych zakupów. Jak podaje branżowy serwis Infobus, Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej (PKT) w Gdyni anulowało przetarg na zakup sześciu nowych pojazdów z litowymi bateriami. Powodem mają być niestabilne ceny prądu i konieczność zawarcia umowy na jego dostawę jeszcze przed zakupem nowego taboru.
– Według bieżących cen koszt energii w 2023 r. wzrośnie o ponad 100 proc. w stosunku do bieżącego roku, co spowoduje potrzebę ograniczenia wydatków inwestycyjnych – informuje gdyńskie PKT, tłumacząc, że w obecnej niepewnej sytuacji i braku możliwości prawidłowego sporządzenia i oszacowania ofert, przetarg „może spowodować rażące straty zarówno po stronie zamawiającego, jak i potencjalnych wykonawców”.
Odwołują przetargi
Przez drożejące paliwa z zakupu ekologicznych autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym rezygnują Tychy. Tamtejsze Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej chciało zakupić 35 takich pojazdów, by zastąpić nimi kilkunastoletnie diesle. Jednak na początku maja ponownie ogłosiło konsultacje rynkowe dotyczące dostawy autobusów, ale tym razem już...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta