W branży motoryzacyjnej przyszłość wciąż niepewna
Perspektywy eksporterów mocno komplikują zakłócenia w łańcuchach dostaw, niepewność spowodowana wojną w Ukrainie oraz utrzymujące się problemy z produkcją półprzewodników.
Najpierw pandemia, potem kryzys związany z brakiem półprzewodników, wreszcie wojna w Ukrainie – te trzy następujące po sobie w krótkim czasie wydarzenia doprowadziły do potężnego załamania w branży motoryzacyjnej, jednego z największych od dekad. Przemysł samochodowy należy do najbardziej zglobalizowanych sektorów gospodarki, którego sprawne funkcjonowanie uzależnione jest od międzynarodowych łańcuchów dostaw. W przeciętnym samochodzie znajduje się bowiem około 30 tys. elementów produkowanych przez setki dostawców z różnych krajów. Wystarczy, że zabraknie jednego z nich, by fabryka aut musiała zatrzymać całą linię produkcyjną.
Każdy z wymienionych trzech kryzysowych elementów wpływał w ostatnich kilkudziesięciu miesiącach na osłabianie, a nawet zrywanie relacji pomiędzy kooperantami. I mocno odbił się na kondycji uzależnionego od eksportu polskiego przemysłu motoryzacyjnego. Tym boleśniej, że do pandemii eksport rósł nieprzerwanie od 2013 r. Z kolei rok 2019 okazał się rekordowym pod względem jego wartości, która sięgnęła 27,9 mld euro i była o 1,9 mld euro wyższa w porównaniu z rokiem poprzednim.
Branża motoryzacyjna to jeden z największych polskich eksporterów. Należymy do największych w Europie producentów części...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta