Nowy korytarz transportowy z Gdańska nad Morze Egejskie
Planowany unijny korytarz drogowo-kolejowy powiedzie znad Bałtyku przez Słowację, Węgry, Rumunię i Bułgarię aż do Grecji – mówi Paweł Wojciechowski, koordynator istniejącego już największego europejskiego korytarza Ren–Alpy.
Unia dokonała rewizji europejskiej sieci transportowej TEN-T. Co ta zmiana oznacza?
Rewizję ogłoszono w grudniu 2021 r., a teraz trwają konsultacje z państwami członkowskimi UE i Parlamentem Europejskim w sprawie tego, w jakim kształcie ją zaakceptują. Nowa regulacja ma na celu m.in. uporządkowanie relacji pomiędzy dwoma rodzajami istniejących korytarzy transportowych, czyli pomiędzy mającymi charakter multimodalny korytarzami sieci bazowej TEN-T, obejmującymi najważniejsze szlaki komunikacyjne UE, i towarowymi korytarzami kolejowymi. Nowa regulacja zapewni spójność z rozporządzeniem dotyczącym instrumentu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF), czyli funduszu wspierającego rozwój sieci TEN-T w UE. Skala tego instrumentu to po ok. 25 mld euro w mijającej i kolejnej perspektywie finansowej na lata 2021–2027. CEF to znaczne pieniądze europejskie na budowę infrastruktury transportowej, ale także, choć w mniejszym zakresie, na budowę infrastruktury energetycznej i telekomunikacyjnej związanej z cyfryzacją.
Co dokładnie zawiera rewizja?
Kilka elementów. Następuje geograficzne ujednolicenie przebiegu korytarzy sieci bazowej i kolejowych korytarzy towarowych, w wyniku czego zostaną utworzone europejskie korytarze transportowe, które będą zawierały zarówno...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta