Nieprawidłowe oznakowanie środka spożywczego – jakie konsekwencje?
Kształtowanie komunikacji dotyczącej produktu jest procesem wymagającym dużej ostrożności. Omyłki w oznakowaniu mogą skutkować uznaniem, że etykieta wprowadza w błąd lub nawet, że środek spożywczy został zafałszowany.
Etykieta jest kluczowym elementem żywności wprowadzanej do obrotu, ponieważ to na jej podstawie konsument podejmuje decyzje o zakupie produktu. Kwestie marketingowe takie, jak szata graficzna czy hasła reklamowe są bardzo istotne, jednak z regulacyjnego punktu widzenia główną funkcją znakowania powinno być przekazywanie rzetelnych informacji na temat żywności.
Jakie ograniczenia?
Oznakowanie środka spożywczego obejmuje wszystkie informacje towarzyszące produktowi. Poza wynikającymi z przepisów prawa obowiązkowymi elementami (to m.in.: nazwa, skład, data przydatności do spożycia, masa netto) przedsiębiorcy mogą umieścić na etykiecie fakultatywne elementy, mające zwykle charakter reklamowy.
Przy podawaniu informacji, kluczowe jest niewywoływanie mylnego wyobrażenia o produkcie. Zgodnie z podstawową zasadą prawa żywnościowego1, przekazywane poprzez oznakowanie treści nie mogą wprowadzać konsumenta w błąd m.in. co do charakteru, tożsamości, właściwości, składu, ilości, trwałości, kraju lub pochodzenia, metod wytwarzania lub produkcji środka spożywczego.
Oznakowaniem nieprawidłowym będzie także takie, które sugeruje, że dany środek spożywczy posiada szczególne właściwości, w przypadku gdy wszystkie podobne produkty charakteryzują się takimi samymi cechami. Niedozwolone jest także przypisywanie środkowi spożywczemu działania lub właściwości, których on...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta