Biometria behawioralna pomaga w walce z hakerami
W dobie galopującej cyfryzacji innowacyjne rozwiązania zabezpieczające odgrywają coraz większą rolę – mówi Agnieszka Szopa-Maziukiewicz, dyrektor zarządzająca obszarem IT BIK i prezeska zarządu Digital Fingerprints.
Aż 95 proc. Polaków na co dzień korzysta z internetu, a bankowość internetowa i mobilna zyskują popularność. Z jednej strony nowe technologie ułatwiają życie, a z drugiej są źródłem zagrożenia, m.in. w postaci cyberataków. Coraz częściej oszuści, wykorzystując socjotechniki, pozyskują dane klientów, niezbędne do logowania i do autoryzacji transakcji. Jak można się przed nimi bronić w sektorze finansowym?
Obecnie prawie 23 mln Polaków używa aktywnie bankowości elektronicznej, a ponad 20 mln bankowości mobilnej. Używa aktywnie, czyli przynajmniej raz w miesiącu loguje się do bankowości. Przyspieszona digitalizacja, którą obserwujemy od czasu wybuchu pandemii, przekłada się na większą liczbę transakcji elektronicznych, ale również niestety na większą aktywność oszustów i cyberprzestępców.
Według statystyk NBP, liczba i wartość transakcji oszukańczych z roku na rok rośnie. Od 2020 r., czyli od momentu przyspieszenia digitalizacji procesów, ta liczba się podwaja. W całym 2022 r. takich transakcji wyłudzeń było około 60 tys. na prawie 200 mln zł – tylko z wykorzystaniem funkcjonalności „polecenie przelewu”.
Jak wyglądają te oszukańcze transakcje?
Ponad 60 proc. ataków jest nakierowanych na kradzież tożsamości,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta