Szpiegostwo gospodarcze. Jak się przed nim bronić?
Atak, którego celem jest pozyskanie tajemnic przedsiębiorstwa, może pochodzić z zewnątrz, często przy wykorzystaniu nowych technologii. Do szpiegostwa gospodarczego może dojść także wewnątrz firmy – nielojalni pracownicy mogą działać samodzielnie lub we współpracy z osobami spoza organizacji.
Tajemnice przedsiębiorstwa mogą stanowić jego najcenniejszy kapitał. Ochronie podlegają receptury, technologie, bazy kontrahentów, informacje o cenach. Stosowanie nowatorskich i unikatowych rozwiązań sprawia, że dostęp do informacji jest jeszcze bardziej pożądany. Próby ich uzyskania mogą stanowić szpiegostwo gospodarcze. Jak się przed tym bronić? Które informacje podlegają ochronie?
Co możemy chronić?
O tym, co może stanowić tajemnice przedsiębiorstwa wprost informują przepisy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (u.z.n.k.). Zgodnie z art. 11 ust. 2 tej ustawy, tajemnicę przedsiębiorstwa mogą stanowić informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, które jako całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich elementów nie są powszechnie znane osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji albo nie są łatwo dostępne dla takich osób. By mówić o poufności informacji trzeba również sprawdzić jak w stosunku do nich zachowuje się przedsiębiorca. Dane te nie tylko nie mogą być publiczne, ale nadto przedsiębiorca musi podjąć należycie staranne działania by je chronić. Co to oznacza w praktyce?
PRZYKŁAD 1:
Jeśli przedsiębiorca publikuje na stronie internetowej cenniki swoich usług lub produktów, są one publicznie dostępne i nie mogą zostać...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta