Przedsiębiorcy boją się wyższych ceł Trumpa
Ponad połowa polskich firm obawia się wzrostu kosztów produkcji. Trzy czwarte deklaruje, że zmieni strategię biznesową, a co trzecia chce przenieść produkcję do innego kraju lub zmienić dostawców.
Pesymizm i ostrożność, ale bez gwałtownych działań – takie wnioski płyną z badania małych, średnich i dużych polskich firm przeprowadzonego przez koncern EY, który chciał sprawdzić, jak rodzime przedsiębiorstwa będą reagować na nową politykę celną USA. „Rzeczpospolita” publikuje wyniki jako pierwsza.
Donald Trump w sobotę 12 lipca, mimo trwających rozmów z Unią Europejską, poinformował o podwyższeniu od sierpnia ceł dla UE do 30 proc. Do tego dochodzą jeszcze cła sektorowe sięgające 50 proc., a taryfy na lekarstwa mogą dojść nawet do 200 proc. – Polski biznes nie może pozwolić sobie na bierność. Nowe cła USA szczególnie dotykają branż: motoryzacyjnej, maszynowej, chemicznej i elektrotechnicznej. Firmy coraz częściej rozważają przeniesienie produkcji poza UE, dywersyfikację rynków zbytu w kierunku Azji czy Ameryki Południowej oraz reorganizację łańcuchów dostaw, by zwiększyć...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)