Szkoła nie tylko dla uczniów
Udostępnianie pomieszczeń szkolnych podmiotom zewnętrznym nie może utrudniać ani uniemożliwiać realizacji zadań statutowych szkoły, w szczególności zakłócać organizowanych przez nią zajęć edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych.
Szkoły publiczne dysponują infrastrukturą, której potencjał nie zawsze pozostaje w pełni wykorzystany. Po zakończeniu zajęć lekcyjnych, w weekendy i podczas wakacji pomieszczenia szkolne, sale gimnastyczne czy boiska mogą służyć lokalnej społeczności, generując jednocześnie dodatkowy dochód dla budżetu gminy. Warto przypomnieć bowiem, że szkoła publiczna jako taka nie posiada osobowości prawnej – jest jednostką organizacyjną gminy, której uprawnienie do dysponowania mieniem komunalnym (w tym przypadku: budynkiem szkoły) ma charakter wtórny, wynikający bądź z udzielonego dyrektorowi szkoły przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) pełnomocnictwa ogólnego, bądź na podstawie wydanej przez wójta decyzji administracyjnej w przedmiocie przekazania nieruchomości w trwały zarząd. W teorii wszystko wydaje się proste. Rzeczywistość jednak bywa bardziej skomplikowana.
Kto udostępnia?
W praktyce o udostępnieniu pomieszczeń szkolnych najczęściej decyduje dyrektor danej placówki oświatowej, nierzadko w porozumieniu z organem prowadzącym (w przypadku szkół podstawowych – z gminą, której zadania i kompetencje z tego tytułu wykonuje wójt). Zgodnie z art. 98 Kodeksu cywilnego, pełnomocnictwo ogólne obejmuje umocowanie do czynności tzw. „zwykłego zarządu”, którego to pojęcia przepisy nie definiują. W doktrynie przyjmuje się jednak, że...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)