Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Sztuka, wymagająca kochanka

04 grudnia 2004 | Kultura | BH
źródło: Nieznane

Rozmowa z Harriet Andersson, szwedzką aktorką grającą u Ingmara Bergmana i Larsa von Triera

Sztuka, wymagająca kochanka

Spotkanie po latach: Harriet Andersson z partnerami z filmu "Noc poślubna": Ryszardem Baryczem i Ignacym Gogolewskim

fot. ANDRZEJ WIKTOR

Rz: Była pani w Polsce 46 lat temu, gdy w kieleckiej wsi Borowiec powstawał szwedzko-fiński film "Noc poślubna" Erika Blomberga. Jak pani wspomina tamten czas?

HARRIET ANDERSSON: To było ważne doświadczenie. Byłam naiwną szwedzką dziewczyną i nagle zetknęłam się z zupełnie innym światem. W 1958 roku w Polsce ciągle żywe były wspomnienia wojny. Spotkałam ludzi, którzy przeszli przez piekło. Pamiętam, jaki szok przeżyłam, gdy na ramieniu jednego z polskich filmowców spostrzegłam oświęcimski numer. Wtedy też po raz pierwszy zobaczyłam biedę. Wieś, w której na co dzień brakowało jedzenia. To wszystko otworzyło mi oczy, kazało inaczej spojrzeć na świat.

W tamtych latach w Borowcu nie było nawet elektryczności, telefonów...

Przywieźliśmy ze sobą agregaty, mieliśmy własne łącza. Niektórzy mieszkańcy wioski widzieli telefon pierwszy raz w życiu. Poczułam, jakbym nagle cofnęła się o dwa wieki. Ale...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 3398

Spis treści
Zamów abonament