Kiedy możesz uzyskać zaświadczenie z urzędu skarbowego
Przepisy wymagają niekiedy, by urząd skarbowy potwierdził pewne fakty bądź stan prawny. Jeśli chcemy uzyskać takie zaświadczenie, musimy złożyć wniosek i określić, jakie informacje mają być w nim zawarte
To, w jakich sytuacjach organy podatkowe wydają zaświadczenia, określają przepisy ordynacji podatkowej. Wynika z nich, że o zaświadczenie podatnik może prosić, jeśli urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego wymaga przepis prawa (np. prawo bankowe czy zamówień publicznych).
Kredytobiorcy muszą przedstawić na żądanie banku zaświadczenia niezbędne do oceny ich zdolności kredytowej – m.in. zaświadczenie o niezalegniu przez kredytobiorcę z zapłatą podatków.
Podobnie dostawcy i wykonawcy ubiegający się o zamówienie publiczne. Oni również muszą wykazać, że nie zalegają z zapłatą podatków. Najprościej udowodnić to, przedstawiając zaświadczenie z urzędu skarbowego, z którego będzie wynikało, że zobowiązania podatkowe regulowane są na bieżąco i podatnik nie ma żadnych zaległości.
Potrzebny przepisi uzasadnienie
W obu przypadkach wnioskując o wydanie zaświadczenia, wskazujemy jedynie przepis prawny, na podstawie którego formułujemy swoje żądanie.
Nie zawsze jednak wystarczy wskazać przepis. Czasami konieczne będzie wykazanie interesu prawnego w uzyskaniu takiego dokumentu. Będzie tak najczęściej wtedy, gdy potrzebujemy określonego zaświadczenia do przedłożenia np. w innym urzędzie czy w sądzie. W tej sytuacji urzędnik powinien najpierw sprawdzić, czy podatnik ma interes prawny, a dopiero potem wydać zaświadczenie....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta