Jak zaksięgować duplikat faktury
Zdarza się, że oryginał faktury zaginie i do firmy trafia jej duplikat. Jak ująć wtedy koszt w księgach rachunkowych? Od odpowiedzi na to pytanie zależy, kiedy stanie się on kosztem podatkowym
W DF z 8 października pisaliśmy o odnoszeniu w ciężar kosztów uzyskania przychodu kosztów wynikających z duplikatu faktury. Jeden z naszych ekspertów wskazał, że duplikat dokumentujący koszty pośrednio związane z osiąganymi przychodami ujmujemy w kosztach okresu, w którym wpłynął do firmy. Z tym zastrzeżeniem że duplikat, który wpłynął do firmy po upływie danego roku obrotowego a dotyczący roku poprzedniego, odnosimy w ciężar roku minionego, jeśli jeszcze nie zostało zatwierdzone sprawozdanie finansowe za ten rok. Dlaczego w taki sposób?
Koszty pośrednio związane z przychodem
Przypomnijmy, że zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych koszty uzyskania przychodów, inne niż bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli dotyczą one okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, wówczas są kosztami uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.
Przy czym musimy pamiętać, że za dzień poniesienia kosztu uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w razie braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji, gdy dotyczyłoby to...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta