Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Szofer musi niekiedy mieć licencję

18 stycznia 2008 | Dobra firma | Marta Gadomska

Kierowca z własnym autem, który chce świadczyć usługi przewozowe w ramach samozatrudnienia, musi wyrobić licencję na transport drogowy

Nie musiałby mieć za to licencji, gdyby prowadził auto na zlecenie i nie w ramach swojej firmy. Powinien natomiast przejść badania lekarskie, psychologiczne i szkolenia na temat bezpieczeństwa i higieny pracy.

– Prowadzę transport na potrzeby własne. Moi kierowcy są pracownikami, czego wymaga ustawa o transporcie drogowym. Czy mógłbym im teraz zaproponować umowy cywilne, gdybym dostał licencję na transport drogowy? Jeśli tak, to czy szkolenia bhp i badania lekarskie byłyby wówczas dla nich obowiązkowe? – pyta czytelnik DOBREJ FIRMY.

Prowadzący przewozy na potrzeby własne musi zatrudniać kierowców na umowach o pracę. Od tej zasady nie ma wyjątków. Przewóz na potrzeby własne to m.in. taki, gdy przedsiębiorca wykorzystuje pojazd pomocniczo do prowadzonej działalności, a za jego kierownicą siedzi sam lub jego pracownik. Wynika tak z art. 4 pkt 4 ustawy z 6 września 2001 r....

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 7916

Spis treści

Ekonomia

2,8 mld zł Bumaru
BEA Systems padło łupem Oracle
Bakalland chce zarabiać na ekożywności
Bardzo trudne rozmowy o rosyjskim embargu
Będziemy dłużej czekać na lotniskach
Carrefour wyda miliony
Cytat dnia
Czy światu grozi recesja?
Dlaczego warto dotrzymywać słowa
Droższy prąd zgodnie z planem
Dwóch na Szczecin
Długie rozmowy o PZU
Energetyka otwarta dla zagranicznych koncernów
Europa aut 2007
Globalne wyzwania Europy
Gorsze nastroje konsumentów
Hiszpanie dokończą Okęcie?
Huśtawka z happy endem
Inwestycja Asseco w Niemczech
Jak rzymianin podbił polski rynek samochodowy
Kalendarium gospodarcze
Kijów podnosi stawki, Moskwa tnie dostawy
Komentarz giełdowy
Kulczyk bliżej ropy
LICZBA DNIA: 86,1 proc. bez zasiłku
LOT kupuje Embraery
MAE: popyt mimo kryzysu
Mieszkania można kupić taniej niż wynika to ze średnich cen
Możliwy spadek cen o 6 – 8 groszy
Murator na Ukrainie
Naciski w sprawie GMO
Netia rośnie pod Play
Niższe podatki w USA?
Novartis: zysk z cesji
Polskie nawozy jadą do Rio
Premier Donald Tusk: przedsiębiorcy to sól tej ziemi
Prezes KGHM stracił posadę
Przestrzeń dla biznesu
Putin namawia Bułgarów do poparcia budowy kontrowersyjnego gazociągu
QAD chce być większy
Rekordowa moneta
Rekordzistą Mazowsze
Rowerowy biznes z muzeum w tle
Rząd ma wydawać mniej
SEB celuje w duże firmy i bogatych klientów
Sami zaopiekujemy się jastrzębiami
Samorządy ostrożniejsze
Skuteczny furiat
Sprostowanie
Sprzątanie po awarii w Visa
Szkoci czekają
Szturm centrów handlowych
Szybka kolej Alstomu
Słaby listopad tygodników
Uczciwa informacja o ryzyku
Ukraina prywatyzuje
Urzędnicy muszą udowodnić, że zamierzenia rządu są realne
Wojewoda mediuje w Budryku
Wraca optymizm bankowców
Wyniki Biedronki nokautują konkurencję
Złoty słabszy, obligacje nieco zyskały
Zamów abonament