Sprzedaż towaru po obniżonej cenie może być nieuczciwą konkurencją
Są sytuacje, gdy sklep musi sprzedać towar po obniżonej cenie. Czasami jednak obniżki lub promocje są całkowicie zabronione
Utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku uważa się za nieuczciwą konkurencję. W wypadku cen chodzi głównie o sprzedaż towarów poniżej kosztów ich wytworzenia albo odsprzedaż poniżej kosztów zakupu w celu eliminacji innych przedsiębiorców. Inaczej mówiąc – sprzedaż ze stratą.
PrzykładPrzedsiębiorca ma dwa sklepy ogólnospożywcze w pobliskich miejscowościach. W jednej musi się liczyć z konkurencją innego sklepu, ale w drugiej miejscowości nie ma takiego ograniczenia. Dlatego w jednym sklepie sprzedaje część asortymentu poniżej kosztów nabycia, natomiast w drugim sklepie – tam, gdzie nie ma konkurencji, ceny są znacznie wyższe.
Z art. 15 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji wynika, że nie zawsze sprzedaż poniżej kosztów wytworzenia lub odsprzedaż poniżej kosztów zakupu będzie sprzeczna z prawem.
Potwierdza to m.in. pismo Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z 4 lutego 2003 r. (opublikowane w Dzienniku Urzędowym UOKiK z 2003 r. nr 1, poz. 240, dostępne w Internecie). Wynika z niego, że chodzi jedynie o działania, które nie wynikają z istoty konkurencji, lecz są podejmowane w celu utrudnienia dostępu do rynku i za pomocą środków, które nie znajdują usprawiedliwienia w mechanizmie wolnej konkurencji. Nie będzie więc naruszeniem ustawy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta