Bezpieczne i higieniczne warunki pracy pod lupą społecznego inspektora
W zasadzie każdy pracodawca, u którego działają związki zawodowe, musi liczyć się z możliwością powołania społecznego inspektora pracy
Służba ta działa po to, aby zakład zapewnił bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz aby wyegzekwować uprawnienia określone w prawie pracy. Podstawą jej funkcjonowania jest ustawa z 24 czerwca 1983 r. o społecznej inspekcji pracy (DzU nr 35, poz. 162 ze zm.).
Bez nadzoru
To ogół załogi wybiera inspektora w firmach zatrudniających do 300 pracowników. W większych powoływani są zakładowi, wydziałowi i grupowi inspektorzy. I to na czteroletnią kadencję. Wybory organizują związki zawodowe. A pracodawca lub Państwowa Inspekcja Pracy nie mogą kwestionować ich rezultatu. Zgodnie z postanowieniem Sądu Najwyższego z 9 listopada 1995 r. wybór społecznego inspektora pracy przez załogę nie podlega żadnej kontroli zewnętrznej (III PO 16/95). Zdaniem SN ustawodawca nie przewidział w tym zakresie żadnej kontroli zewnętrznej ani o charakterze nadzoru administracyjnego, ani sądowego. Sąd uznał, że takie rozwiązanie nie było przeoczeniem czy niedopowiedzeniem ustawodawcy, ale jego świadomym dążeniem do tego, aby wybór społecznego inspektora pracy leżał tylko w gestii pracowników danego zakładu. Sąd przypomniał, że jeśli załoga uzna, iż wybór był przeprowadzony w sposób nieprawidłowy lub inspektor źle wykonuje swoje obowiązki, może odwołać go z funkcji i przeprowadzić nową elekcję.
Kto na inspektora
Na społecznego inspektora może być wybrany tylko...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta